donderdag 21 november 2024

donderdag 21 november 2024
Tijdstip:
Locatie:
 EmmaĆ¼skerk Kon. Julianaweg 64 Middelharnis.

Feestje met Luther -  Dr. Mar van der Veer. Donderdag 21 november 2024 20.00 uur Emmaüskerk Kon. Julianaweg 64 Middelharnis.

Tweeduizend vier en twintig is een jaar voor een muzikaal feestje. Want 500 jaar geleden verscheen het eerste Duitse protestantse Liedboek met ook liederen van Luther en precies 200 jaar later begon Bach die liederen – na een periode van verval - terug te brengen door ze in een moderne vorm op te nemen in een serie schitterende cantates. Zelf voeg ik de naam Felix Mendelssohn Bartholdy toe, want ook hij ontdekte een eeuw later weer de rijkdom van Luthers liederen en teksten. Ook toen vond men deze liederen niet meer bij de ‘moderne’ tijd passen. Hoe gaan we zit feestje vieren? Gewoon zingend. Gewoon proeven wat die liederen van Luther doen. Daarbij proberen we ook wat onbekende liederen. Daarnaast gaan we kijken en luisteren: wat doen Bach nu met zo’n lied en hoe verwerkt Mendelssohn weer een eeuw later deze liederen? Hopelijk ontdekken ook wij weer iets van die nachtegaal van 1524 en werken de 500 jaar oude liederen aanstekelijk. Ofwel met de woorden van Luther: Al wie met ernst in dit evangelie gelooft, die moet met blijdschap ervan zingen en spreken, opdat ook anderen het zullen horen en erbij komen. De toegang is vrij, u mag aan het einde van de avond een bedrag doneren voor wat het u waard was. Welkom!